Verslag 1, Hong Kong Guangzhou - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joep en Maurice - WaarBenJij.nu Verslag 1, Hong Kong Guangzhou - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joep en Maurice - WaarBenJij.nu

Verslag 1, Hong Kong Guangzhou

Blijf op de hoogte en volg Joep en Maurice

18 November 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo iedereen,

ons vliegtuig had een tussenstop in Bejing en als eindbestemming Hong Kong. De overstap duurde gelukkig maar 2 uur dus dat ging snel voorbij, vooral met zo hilarisch snurkende Chinees naast ons. Om 12:10 lokale tijd landde we in Hong Kong. Ons was als tip aangeraden het ritme van de "Chinesen" gelijk op te pakken om zo een jetlag te voorkomen. We hebben van Hong Kong vliegveld een trein gepakt naar Kowloon City en vanaf daar vonden we al gauw de pendelbus die ons dicht bij het hostel afzette. Na een paar minuten te hebben gezocht vonden we ons hostel in het Chucken Mansion. Dit is een soort markt met daar boven tientallen hostels waarvan ook de onze. Wanneer je door die markt loopt word je door tientallen Hindoestanen aangesproken of je horloges wilt kopen, vervolgens zeiden ze heel sneaky "hasj coke marihuana?" Dat sprak ons natuurlijk wel aan en hebben vervolgens een dikke tak gerookt. haha nee grapje :P.

We kwamen aan bij de receptie van ons hostel die ons leidde naar de kamer, van wel 5 of 6 M2... De douche was gewoon een douchekop boven de wc.. Maar goed wat, wat verwachten we voor 18 euro pp per nacht in het centrum van Hong Kong.

We wilde geen tijd verliezen dus zijn gelijk de stad in gegaan om het een en ander te zien. Na een uur te struunen belande we in een park midden in het centrum. Dit was best mooi en verassend rustgevend. Hier kwam onze net gekochte selfiestick bij zo oud Chinees mannetje best wel van pas:).

In de avond hebben we wat gegeten en zijn vervolgens op zoek gegaan naar een terasje met uitzicht op de skyline van Hong Kong waar de lasershow plaats vond. Tot onze grote verbazing was er letterlijk geen enkel teras te vinden in dit gedeelte van Hong Kong... Dus hebben we maar lekker onbeschoft een paar blikken bier en 2 zakken chips gekocht en zijn we op een brede trap gaan zitten waar we de show konden zien. De lasershow was niet echt spectaculair maar over het algemeen was de skyline zelf echt focking mooi!

Na de show zijn we op zoek gegaan naar een teras om het bier drinken te vervolgen. Na een biertje van zo'n 6 euro zijn we maar terug naar het hostel te gaan om te gaan pitten aangezien we natuurlijk ook moe waren.

De volgende dag waren we er toch wel gauw over uit dat we Hong Kong moesten verlaten omdat het hier veel te duur is, maar natuurlijk niet zonder het uitzicht te zien vanaf victoria peak . Dit is het hoogste punt op Hong Kong Island waar je op ongeveer 550 meter hoogte uitzicht heb over heel Hong Kong dat was goed leip!!

Na de peak hebben we de route gevraagd naar Guangzhou bij ons hostel, er werd ons uitgelegd dat we met de metro die ongeveer 30 minuten duurde naar Lo Wu moesten gaan en dat daar ongeveer Guangzhou zou zijn, althans dat dachten wij...
stom natuurlijk aangezien Guangzhou op zon 140 km afstand van Hong Kong ligt. Typisch beginners fout van een backpacker.

We kwamen aan in Shenzhen en volgde op goed geluk de menigte wat goed uitpaktte want we passeerden de douane.
We waren nu dus officieel in China.
het was half 8 s'avonds en besloten eerst ff lekker te gaan eten.
Dat lukte wel met een biertje van 600 ml en een bak curry voor omgerekend 5 euro per persoon.
Hierna hebben we de trein gepakt en kwamen om 11 uur s'avonds aan in Guangzhou.
We liepen de straat op en zagen een tuk tuk voorbij gaan, die konden we natuurlijk niet zonder ons weg laten gaan. (achteraf kwamen we er achter dat tuk tuks illegaal zijn geworden in dit gedeelte van China, we hadden dus geluk anders was de rit naar het hostel ff wat duurder uitgevallen.)

De tuk tuk bracht ons met heel veel moeite ergens in een of andere achterwijk ergens in Guangzhou waar ons hostel bleek te zitten. In het hostel ontmoeten we een gast (Simon) uit New Sealand en 2 meiden uit Canada ( Ella en Daniella) waar we tot laat in de nacht bier mee hebben gezopen. De volgende dag namen ze ons mee Guangzhou in richting het centrum en een heel mooi park waar we een paar mooie foto's van hebben.

Diezelfde avond zijn we met ze uitgeweest in de stad. Simon was in eens weg en de meiden wilden eerder weg, jullie redden het! wij feesten nog ff door haha. De volgende avond kwamen we Simon plots tegen, hij bleek dus ergens in een andere kroeg in slaap te zijn gevallen en daar de volgende dag om 7 uur wakker werd hahah. Maandag hebben we de trein naar Guilin gepakt maar bleek dat we nog 3 uur moesten wachten voordat uberhaupt de trein vertrok. En rara wat doe je als je je verveelt? juist straatartiest spelen. Met Joep zn pet als geld pet en een paar yuan van onzelf alsof mensen dat hadden gegeven begon Joep te jongleren en ik een beetje te klappen en gillen. Hierna gooide ik er nog een paar handstandjes tussendoor en hebben uiteindelijk 10 hele yuans er mee verdiend, wat neer komt op 1,50 euro, top drinken halen dus. Gelukkig keken de Chinezen niet heel raar naar ons terwijl wij ons als een debiel gedroegen haha. achja, kennen hier toch niemand.

Nou dat was het dan voor zo ver.

Arrivedechi.

• 18 November 2015 - 15:23

Bob Verdonk :

Hoi mannen leuk om jullie reis te volgen!! Hier gaat alles goed we hebben het lekker druk in ons restaurant. Groetjes van ons

• 18 November 2015 - 21:49

Anneke:

Hey Joep en Maurice

Leuk om jullie op deze manier te volgen. Wat een indrukken doen jullie op.
    Heel veel plezier nog verder. Wij zitten op dit moment in Barcelona. Ook niet verkeerd toch? Voor 4 dagen en dan gaan we weer. Jullie hebben 4 maanden voor de boeg. Groetjes ook van Henri.